Gevonden

2 juli 2022 - Mount Robson Provincial Park, Canada

Datum:                Zaterdag 02 juli 2022

Plaats:                 Mont Robson

Weer:                  Zonnig, 24 C

Gisteravond kwam er een onweersbui overtrekken. Maar twee donderslagen maar wel redelijk wat regen vannacht.

Vanmorgen was er echter gelukkig weer de zon en de Mount Robson, met zijn 3954 meter de hoogste berg in de Rocky's, was weer goed te zien.

Aangezien we afgesneden waren van de moderne communicatiemiddelen, konden we niet de lokale attracties via Google opzoeken.

We besloten dus een stukje noordelijker te gaan richting McBride. Een mooie route van ca. 60 Km die eigenlijk al over de Alaska Highway voert. Onderweg zagen we twee keer zwarte beren, eentje was langs de weg aan het grazen en de andere was een moeder met een baby.

McBride was een leuk dorp. Na hier wat rondgekeken en wat inkopen gedaan te hebben zijn we weer terug gegaan. In een winkel sprak me iemand aan en vroeg of ik de brandhydranten gefotografeerd had. Ik bevestigde dat want diegene die ik gefotografeerd had was mooi beschilderd. De man vertelde me dat ze dat met elke brandhydrant in McBride hadden gedaan.

Van McBride uit, gingen we terug en hebben we Valemount bezocht. Onderweg hebben vermoedelijk een Wolf langs de weg zien lopen.

Valemount was ook weer een leuk dorpje. Hier werd ik door mijn vrouw eerst op een lekker etentje getrakteerd. Aangezien we nog neusspray nodig hadden, Lea is namelijk al van de heenreis verkouden, gingen we een drogist binnen. Deze bleek meer te hebben als alleen maar drogisterij spullen. Na vele winkels afgegaan te zijn vonden we hier plotseling hetgeen we al twee weken naar op zoek zijn. De dag kon dus niet meer stuk.”

Op de terugweg naar de camping werd nog een stop gemaakt bij de “Rearguard Falls”. Dit is in principe niet zo een spectaculaire waterval maar door de breedte en het geweld van het water was hij toch indrukwekkend. Bovendien is dit de laatste waterval die Zalmen nemen in hun jaarlijkse trek naar hun paringsgebied. Deze waterval ligt 800 Mijl (ca. 1250 Km) van de Pacifische oceaan.

Bij deze waterval zat overigens ook een Vlinder die we al vaker gezien hebben. Deze vlinder bleef heel rustig zitten en liet zich van alle kanten goed fotograferen. Ik heb nog nooit een insect van zo dichtbij en zou rustig kunnen fotograferen. Vandaag was dus weer een topdag.